Ticker

6/recent/ticker-posts

Header Ads Widget

ලෝක­ය­ටම බැරි වුණු ෆර්මාගේ අව­සන් ප්‍රමේයය විසඳා ජීවත් වෙන්න හේන් කොටනා සිංහලේ මහා ගණි­ත­ඥයා

26 ජනවාරි, 2019

* ෆර්මාගේ අව­සන් ප්‍රමේයය විස­ඳ­මින් යන­කොට සම­හර ප්‍රකට විද්වත්තු සියල්ල අවුල් කළා
* ඒත් ප්‍රමේයය විස­ඳුවා විස­ඳුම ලෝක­යට ඉදි­රි­පත් කරන්න අවු­රුදු ගණ­නක් කළ උත්සා­හය වතුරෙ ගියා

ඩී. අයි. අනු­ර­සිරි 88 - 89 භීෂණ යුගයේ අනු­රා­ධ­පුර රත්න­මාලි කඳ­වු­රට පැමි­ණෙන්නේ මාස අටයි දින විසි එකක් රිමාන්ඩ් භාරයේ කල්ගත කිරී­මෙන් අන­තු­රු­වය. එහි සිටි ස්ථාන භාර නිල­ධාරි රත්න­ම­ලල, අනු­ර­සි­රිට පුස්ත­කා­ල­යට යෑම­ටත් ලියන්න කඩ­දා­සිත් ලබා දුන්නේ අනු­ර­සිරි රිමාන්ඩ් භාරය සිය බුද්ධි වර්ධ­නය සඳහා හොඳ පර්යේ­ෂණ ආය­ත­න­යක් කර ගත් බව හොඳින් දන්නා බැවිනි. ලැබුණු නිද­හ­සින් උප­රිම ප්‍රයෝ­ජන ගත් අනු­ර­සිරි සිය දැනුම වැඩි දියුණු කර ගැනීමේ අර­මු­ණින් ව්‍යායාම සකස් කරන අත­ර­වා­ර­යේදී දිනක් හමුදා නිල­ධා­රින් පිරි­ස­කගේ කතා­බ­හක් ඔහුගේ කන වැකිණි. එදා ඔවුන් කතා කළේ යාපනේ කොටුව තුළ සිරවී සිටින හමුදා භට­යන්ට ගුව­නින් කෑම පාර්සල් බිම හෙළු­වත් ඒවා කොටුව තුළට නොවැටී පිට­තට වැටීම පිළි­බ­ඳව ය. එම කට­යුත්ත සාර්ථ­කව ඉටු කර ගැනීම සඳහා විවිධ අද­හස් සහ යෝජනා පළ වෙද්දී ශ්‍රී මහා බෝධි­යට භාර­යක් වන ලෙසට පැවසූ අය ද එහි සිටි­යහ.

“සර්, ඔය කතා­වට මට සම්බන්ධ වෙන්න පුළු­වන් ද?” අනු­ර­සිරි ඇසුවේ ඊට උප­දෙ­සක් දීමේ අර­මු­ණෙනි. අව­ස­රය ලැබුණු සැණින් අනු­ර­සිරි ගුරු­ත්වා­ක­ර්ෂණ නිය­මය ප්‍ර‍යෝජ­න­යට ගනි­මින් යෝජ­නා­වක් ඉදි­රි­පත් කළේය. එම නිය­ම­යට අනුව අඩි 20,000 ක් ඉහ­ළට ගිය විට බර “O” වේ. එය සැල­කි­ල්ලට ගෙන අනු­ර­සිරි හමුදා නිල­ධා­රින්ට පාර්සල් 12 ක් සකස් කර දුන්නේ යාපනේ කොටුව තුළට හෙළී­මට ය. අනු­ර­සි­රිගේ ක්‍රමය සාර්ථක වී පාර්සල් 12 න් 8 ක් කොටුව තුළට දැමූ බව හමුදා නිල­ධා­රින් විසින් අනු­ර­සි­රිට දන්වනු ලැබිණි.

අනු­ර­සිරි මේ ආකා­ර­යට ප්‍රශ්න­ව­ලට විස­ඳුම් ඉදි­රි­පත් කළ වාර ගණන අනන්ත ය. අප්‍ර­මාණ ය. වරක් අනු­රා­ධ­පුර බස් නැව­තු­ම්පො­ළෙන් මාතර බලා පිට­ත්වී­මට සූදා­නම් වූ බස් රථ­යක් අසල මහා ඝෝෂා­වක් ඇසිණි. එය කුම­ක්දැයි බැලූ විට එක් මගි­යකු මවු­න්ටන් බයි­සි­ක­ල­යක් බසයේ ඩිකියේ දමා ගැනී­මට උත්සාහ කරන ආකා­ර­යත් බයි­සි­ක­ලයේ අඟල් 2 ක් පමණ එළි­යට ඇති නිසා එය බසයේ රැගෙන යෑමට නොහැකි බවට කොන්දො­ස්තර කෑග­සන ආකා­ර­යත් ඔහුට පෙනිණි. 60 දෙනකු පමණ වට වී මෙම සිද්ධිය නැර­ඹු­වද කිසි­වෙක් විස­ඳු­මක් ඉදි­රි­පත් කළේ නැත. බයි­සි­ක­ලය රැගෙන යාමට වෙර දරන පුද්ග­ලයා ද ඔහුගේ වුව­ම­නාව කල් දැමී­මට සූදා­නම් වූයේ නැත. අනු­ර­සිරි වහාම ඉදි­රි­පත් වී බයි­සි­ක­ලයේ රෝද දෙකේ හුළං අරින ලෙස කීවේය. එය සාර්ථක විය. බයි­සි­ක­ලය ඩිකියේ දමා ගත් පුද්ග­ලයා අනු­ර­සි­රිට පින් දුන්නේ ඉෂ්ට දේව­තා­ව­කුට පින් දෙන පරි­ද්දෙනි.

බොහෝ දෙනකු න්‍යායික දැනුම ප්‍රායෝ­ගි­කව යොදා ගැනීම අම­තක කර දමා තිබි­යදී සෑම විමට තාර්කි­කව බුද්ධි­මත්ව පිළි­තුරු සොයන ඩී.අයි. අනු­ර­සිරි, ලංකාවේ සාම්ප්‍ර­දා­යික මිනුම් දණ්ඩෙන් සලකා බලන විට නම් බුද්ධි­ම­තෙක් නොවේ. ඔහු රජ­රට ගොවි­යෙකි. එහෙත් ඔහු ගණි­ත­ඥ­යෙකි.

“මගේ ගම කහ­ට­ග­ස්දි­ගි­ලිය අඹ­ග­හ­වැව. ඉගෙ­න­ගත්තේ පඬ­රැ­ල්ලෑව පණ්ඩුල මහ විදු­හලේ. මම ඒ කාලේ එන්.සී.ජී.ඊ. විභා­ග­ය­කළේ. කෘෂි­ක­ර්ම­යට විත­රයි සම්මා­න­යක් තිබුණේ. පාසල් ගමන නතර වුණාට පස්සේ මම හැම­දෙ­යක් ගැනම විම­ර්ශ­නය කරන්න පටන් ගත්තා. සමා­ජය පිළි­ගත් දේවල් මම ඒ ආකා­ර­ය­ටම පිළි­ගන්න සූදා­නම් වුණේ නැහැ. මම තර්කා­නු­කූ­ලව තමයි හැම­දෙ­යක්ම පිළි­ගත්තේ. මට මෙම ආභා­සය ලැබුණේ මගේ පියා­ගෙන්. ඔහු ගොවි­යෙක් වුණාට ලෝකය අලුත් විදි­හට දැකපු කෙනෙක්.” යනු­වෙන් පැව­සුවේ ඩී.අයි. අනු­ර­සිරි ය.

මෙහිදී ඔහුට අව­බෝධ වූ එක් දෙයක් තිබිණි. ඒ, සමා­ජයේ අවුල් සහ­ගත බවක් තිබීම ය. ඊට හේතුව බුද්ධි­ම­තුන්ගේ අඩු­කම යැයි සඳ­හන් කරන අනු­ර­සිරි, තැනට සුදුසු ලෙස ප්‍රායෝ­ගික අයු­රින් බුද්ධිය යොදා නොගැ­නී­මෙන් බොහෝ අවුල් ඇති වන බව පෙන්වා දුන්නේ බයි­සි­ක­ලය ඩිකියේ දමා ගැනී­මට උත්සාහ කළ අව­ස්ථාව නිද­සු­නක් ලෙස හුවා දක්ව­මිනි. ‍මේ අත­ර­වා­ර‍ෙය්දී ජින් පියා­ජේගේ “මනෝ විද්‍යාවේ මූල­ධර්ම” පොත කියවූ අනු­ර­සිරි, එහි සඳ­හන් කර තිබූ “බුද්ධිය වැඩි­වෙන ක්‍රම­වේ­ද­යක් සොයා ගත හැකි වන්නේ ඉදිරි පර්යේ­ෂ­ක­යන්ට” යන අද­හස හොඳින් ධාර­ණය කර ගත්තේය. ඔහු 80 දශ­කයේ මැද භාගයේ ජනතා විමුක්ති පෙර­මු­ණට සම්බන්ධ වූයේ ද ඒ පිළි­බ­ඳව පර්යේ­ෂණ කිරීමේ අභි­ප්‍රා­යෙනි.

“මම ඉස්කෝලේ යන කාලේ ඉඳලා ගණන් හදන්න දක්ෂයි. මට විභා­ගය සමත් වෙන්න බැරි වුණේ අකු‍රු ඉල­ක්කම් ලිවීමේ ගැට­ලු­වක් තිබුණු නිසා. ලොකු වෙන­කොට ඒ ගතිය හරි ගියා. කොහො­ම­හරි අහල පහල ළමයි මගෙන් ගණන් අහ­ගන්න ආවා. මම ගණන් හදද්දි අලුත් ගණිත ක්‍රම­යක් හොයා ගත්තා. වර්ගය සහ වර්ග­මූ­ලය එකතු කිරී­මෙන් හොයන ක්‍රම­යක් මම හොයා ගත්තේ. ඊ‍ට පස්සේ මම රත්න­මාලි කඳ­වුරේ ඉන්න කාලේ මගේ ගණිත ගැටලු විස­ඳීමේ හැකි­යාව දැකපු රත්න­ම­ලල මහ­ත්තයා මාව පුන­රු­ත්ථා­පන කොම­සා­රිස් බ්‍රිගේ­ඩි­යර් ආනන්ද වීර­සේ­කර මහ­ත්තයා ළඟට යොමු කළා. එත­නදි වීර­සේ­කර මහ­ත්ත­යා මාව පරීක්ෂා කරන්න හේම­චන්ද්‍ර කියන නිල­ධා­රි­යාට යොමු කළා. හේම­චන්ද්‍ර මහතා මට ගණිත ගැටලු දුන්නා. මම විස­ඳුවා. ඒ මහ­ත්තයා නැවත නැව­තත් ගණිත ගැටලු දුන්නා. මම විස­ඳුවා. ඊට පස්සේ ඒ අය මාව “ගණිත ඔලි­ම්පි­යාඩ්” සංග­ම­යට යොමු කළා. එත­නදි මට ගණිත මහා­චා­ර්ය­ව­රුන් ළඟින් ඇසුරු කරන්න ලැබුණා.” යනු­වෙන් ඩී.අයි. අනු­ර­සිරි සිය ගම­න්මඟ විස්තර කළේය.

මහා­චාර්ය සම­ර­නා­යක, මහා­චාර්ය ඈපා­සිංහ, මහාචාර්ය රාම­සිංහ වැනි විද්‍යා­ර්ථින් සමඟ කරට කර සිටි අනු­ර­සිරි, මහා­චාර්ය සම­ර­නා­යක සමඟ එකතු වී ගණිත ප්‍රශ්න පත්‍ර­යක් ද සකස් කළේය. ඔවුන්ගේ උදව් උප­කාර ඇතිව ගණිත සිද්ධාන්ත 14 ක් සොයා ගැනී­මට අනු­ර­සි­රිට හැකි විය. වරක් මහා­චාර්ය ඈපා­සිංහ අනු­ර­සි­රිට පැව­සුවේ සිවි­ලි­මක් ඇල්ලී­මට ඉණි­ම­ඟක් අවශ්‍ය වුවත් අනු­ර­සිරි ඉණි­ම­ඟක් නැතිව සිවි­ලිම අල්ලා ඇති බවය. ෆර්මාගේ අව­සාන ප්‍රමේ­යය විස­ඳීමේ කාර්ය­යක නිරත වී සිටි අනු­ර­සි­රිට ගණිත සංග­මයේ විය­තකු එය වැරදි ආකා­ර­යට දී ඔහු අවුල් කිරීමේ වෑය­මක් ගෙන තිබිණි. එය දැනුණු වහාම අනු­ර­සිරි ගණිත සංග­ම­යෙන් ඉවත් විය.

‍ෙම් අව­ස්ථා­වේදි ෆර්මාගේ අව­සාන ප්‍රමේ­යය පිළි­බ­ඳව කෙටි­යෙන් දැන­ගැ­නීම වටී. 17 වැනි සිය­වසේ විසූ ප්‍රංශ ජාතික නීති­ඥ­යකු හා විශිෂ්ට ගණි­ත­ඥ­යකු වූ ෆර්මා (Pierre Fermat) විසින් 1637 දී ප්‍රමේ­යය අනු­මා­න­යක් වශ­යෙන් “Arithmetica” යන ග්‍රීක ග්‍රන්ථයේ හිස්තැ­නක සට­හ­නක් තබා ඇත. එහිදී ඔහු සතුව සාධ­න­යක් ඇති බවත් එය සට­හන් තැබී­මට එම කුඩා ඉඩ ප්‍රමා­ණ­වත් නොවන බවත් සඳ­හන් කර ඇත. ඉන් ගණිත ‍ලොව කැල­ඹිණි. සිය­වස් ගණ­නා­වක පුරා ලොව විසූ සහ වෙසෙන ගණිත ලෝලිහු නිවැ­රදි සාධන ඉදි­රි­පත් කිරී­මට උත්සාහ කළහ. ඇතැම් ගණි­ත­ඥ­යන් ආස­න්න­යට ම පැමි­ණි­යද මේ සඳහා 100% නිවැ­රදි සාධ­න­යක් ඉදි­රි­පත් කිරී­මට හැකි වූයේ නැත. නිවැ­රදි සාධ­නය ඉදි­රි­පත් කරන තැනැ­ත්තාට අති විශාල ත්‍යාග මුද­ලක් පිරි­නැ­මී­මට ද තීර­ණය කෙරිණි.

නමුත් 1995 දී නව­සී­ලන්ත ජාතික ඇන්ඩෲ වයිල්ස් (Andre Wiles) නමැති ගණි­ත­ඥයා විසින් මෙයට සාර්ථක විස­ඳු­මක් ඉදි­රි­ප­ත් ක­ළේය. මෙය ඔහු විසින් 1993 දී ඉදි­රි­පත් කළ සාධ­නයේ අඩු­පාඩු සකස් කර­මින් නැව­තත් ඉදි­රි­පත් කරන ලද්දකි. මේ සඳහා ඔහුට ගණිත ලොවේ නොබෙල් ත්‍යාගය ලෙස හැඳි­න්වෙන Abel Prize ත්‍යාගය ද හිමි විය. පසු­කා­ලී­නව ගණි­ත­ඥ­යන් විසින් වෙහෙස සහ යොදා ගත් අති සංකීර්ණ සිද්ධාන්ත ‍ගැන විමසා බලන විට ෆර්මා විසින් සිය අනු­මා­නය සඳහා සාධ­න­යක් තමන් සතු යැයි කරන ලද ප්‍රකා­ශයේ යම් ගැටලු සහ­ගත තත්ත්ව­යක් මතු වන බව ඇතැම් ගණි­ත­ඥ­යන්ගේ අද­හ­සයි.

කෙසේ නමුදු ෆර්මාගේ අව­සන් ප්‍රමේ­යය අද­ටත් ගණිත ලෝලින්ගේ උද්යෝ­ගය ඇති කර­වන ගැට­ලු­වකි. ඩී.අයි. අනු­ර­සි­රිගේ උත්සා­හය වන්නේ ෆර්මාගේ අව­සන් ප්‍රමේ­යය සඳහා සාධ­න­යක් ඉදි­රි­පත් කිරී­මයි.

ඉන් අන­තු­රුව කොළඹ පිහිටි ඇමෙ­රි­කානු මධ්‍ය­ස්ථා­න­යට පිය නැඟූ අනු­ර­සිරි ඔවුන්ගේ උදව් උප­කාර ලබ­මින් ලෝකයේ ඇති ගණිත සංගම් කීප­ය­කට ලිවීය. එයින් ඔහුට ලැබුණු පිළි­තුර වූයේ අනු­ර­සිරි ෆර්මාගේ අව­සාන ප්‍රමේ­යය විස­ඳන අයුරු සමී­ක්ෂණ ජ’නල්ව­ලට (Research Journals) ලියා පළ කරවා ගන්නා ලෙස­ටයි. එහෙත් අනු­ර­සිරි සොයා ගත් සාධ­නය නිසි පිළි­වෙ­ළට ඉංග්‍රීසි බසින් ලියවා ගැනීම සඳහා කෙන­කුගේ සහය ලබා ගැනී­මට අනු­ර­සි­රිට හැකි වූයේ නැත. ලෝ ප්‍රකට ගණිත මහා­චා­ර්ය­ව­ර­යකු වන එංග­ල­න්තයේ ස්ටිව් ඇබට් අනු­ර­සිරි සමඟ සම්බ­න්ධතා පැවැ­ත්වු­වද අනු­ර­සිරි හමු­වන අව­දි­යේදී ම මහා­චාර්ය ස්ටිව් ඇබට් ඔහු කට­යුතු කළ ජ’නල­යෙන් ඉවත් වූ බැවින් ඔහුගේ සහ­යෙන් ජ’නලයේ පළ කරවා ගැනීමේ අව­ස්ථා­වද අනු­ර­සි­රිට අහිමි විය. ඕස්ට්‍රේ­ලි­යානු ජාතික ගණිත මහා­චා­ර්ය­ව­ර­යකු වන පී.එච්. නියු­මාන් අනු­ර­සිරි හඳු­නා­ගත් තවත් ලෝ ප්‍රකට ගණි­ත­ඥ­යෙකි. ඔහු අනු­ර­සිරි ෆර්මාගේ අව­සාන ප්‍රමේ­යය විස­ඳන ආකා­රය පිළි­වෙ­ළට සකස් කර දිය හැකි බව දැන්වීය. මහා­චාර්ය නියු­මාන් අනු­ර­සි­රිට ඕස්ට්‍රේ­ලි­යා­වට පැමි­ණී­මට අවශ්‍ය සියලු කට­යුතු සූදා­නම් කළේය. එහෙත් ශ්‍රී ලංකාවේ ඕස්ට්‍රේ­ලි­යානු තානා­පති කාර්යා­ල­යෙන් අනු­ර­සි­රිට වීසා නිකුත් නොකි­රී­මෙන් අනු­ර­සි­රිගේ වාස­නාවේ දොර­ටුව වැසිණි. ඉන් ටික කල­කට පසු මහා­චාර්ය නියු­මාන් දිවි­යෙන් සමු­ගෙන ගියේ අනු­ර­සි­රිව අගා­ධ­ය­කට ඇද දම­මිනි.

එහෙත් සෑම කළු වලා­කු­ළ­කම රිදී රේඛා­වක් ඇති බව තහ­වුරු කර­මින් අවා­ස­නා­වන්ත සිද්ධි සමු­දා­යක් මධ්‍යයේ එක් වාස­නා­වන්ත සිද්ධි­යක් අනු­ර­සි­රිගේ ජීවි­තයේ වැද­ගත් සන්ධි­ස්ථා­න­යක් වූවේය. ඒ 2002 වර්ෂ­යේදී වර්ගය සහ වර්ග­මූ­ලය එකතු කිරී­මෙන් සොයා ගන්නා සිද්ධා­න්තය ජය­ව­ර්ධ­න­පුර සර­ස­වියේ ආචාර්ය අග්‍රා ටී. විජේ­රත්න විසින් පිළි­වෙ­ළට සකසා “විද්‍යො­දය” සඟ­රාවේ පළ කරනු ලැබී­මය. ඉන්පසු ඩී.අයි. අනු­ර­සි­රිට ගණි­ත­ඥයා යන ගෞරව නාමය හිමි විය. දැන් අනු­ර­සි­රිගේ උත්සා­හය ෆර්මාගේ අව­සාන ප්‍රමේ­ය­යට ඔහු ඉදි­රි­පත් කරන විස­ඳුම කෙසේ හෝ ගණිත සඟ­රා­වක පළ කරවා ගැනී­මයි. එහෙත් ‍ෙම් වන තුරු ඔහුට කිසි­ව­කු­ගෙන් ඊට උද­ව්වක් ලැබී නොමැති වීම කන­ගා­ටු­දා­යක ය. ඉන්දි­යාවේ ගණිත මහා­චා­ර්ය­ව­ර­ය­කුගේ සහය ඒ සඳහා ලබා ගැනීම අනු­ර­සි­රිගේ ඊළඟ වෑය­මයි.

ගණිත සංක­ල්ප­ය­කට විස­ඳුම් ඉදි­රි­පත් කිරීම සඳහා වීසා ලබා ගැනී­මට නොහැකි වූ අනු­ර­සි­රිට 2016 දී සිංග­ප්පූ­රු­වට යෑමට අව­ස්ථා­වක් හිමි විය. එහෙත් ඒ ගණිත විස­ඳුම් ඉදි­රි­පත් කිරී­මට නම් නොවේ. ප්‍රවී­ණ­යන්ගේ මලල ක්‍රීඩා උලෙළේ මීටර් 5000 සහ මීටර් 1500 දුර දිවී­මට ය. “මගේ ඔළු­වට නොලැ­බෙන වීසා මගේ ඇ‍ඟේ හයි­යට ලැබෙ­නවා.” යනු­වෙන් අනු­ර­සිරි පව­සන්නේ එම­නිසා ය.

අනු­ර­සිරි ක්‍රීඩා­වට යොමු වීම වෙනම ම කතා­වකි. පාසල් වියේ ක්‍රීඩා­වට යොමු නොවුන අනු­ර­සිරි වැඩි­හි­ටි­යකු වී දුර දිවීම ආරම්භ කරන්නේ නිරෝගි ජීවි­ත­ය­කට ව්‍යායාම අත්‍ය­වශ්‍ය වන බැවිනි. එහෙත් එය තරග ජය­ග්‍ර­හණ දක්වා ම අනු­ර­සි­රිව ඔසවා තබන්නේ ඔහු දුර දිවීමේ දක්ෂ­යකු වන නිසා ය. LSR මැර­තන් ධාවන තර­ගය උදෙසා වයස අවු: 50 න් ඉහළ කණ්ඩා­යම නියෝ­ජ­න­ය­ කළ අනු­ර­සිරි, කි:මි: 42 ක දුරක් දුව­මින් පද­ක්කම් ලාභි­යෙක් විය. මේ වන විට ඔහු පද­ක්කම් 8 ක් දිනා ඇත.

එළ­ඹෙන මාර්තු 06 වැනිදා අනු­ර­සිරි තායි­ල­න්තය බලා පිටත් වීමට නිය­මි­තව තිබෙන්නේ ප්‍රවී­ණ­යන්ගේ විවෘත තර­ගා­ව­ලි­යට සහ­භාගි වීම­ටය. ඉන්ප­සුව ආසි­යානු මලල ක්‍රීඩා උලෙළ 2019 සඳහා තායි­ල­න්ත­ය ­බලා පිට­ත්වී­මට ඔහු සූදා­නම් වෙයි. එහෙත් ඔහු වෙනු­වෙන් බර­පැන දැරී­මට කිසි­වෙක් නැත. ගණි­ත­ඥ­යකු සහ ධාවන ශූර­යකු වන අනු­ර­සි­රිට නිසි ඇග­යී­මක් නැත. ඔහු ගැන කතා කරන කෙනෙක් නැත. අනු­ර­සිරි රජ­ර­ටට වී ගොවි­තැන් කට­යුතු කර­මින් කුඹුරු අස්ව­ද්දන්නේ සිය දරු පවුල පෝෂ­ණය කිරීම උදෙසා ය.

හර්ෂා සුගතදාස
ඡායා­රූප :- කැලුම් ලිය­නගේ



from silumina sithmalyaya

Post a Comment

0 Comments

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();