Ticker

6/recent/ticker-posts

Header Ads Widget

සිංහල චිත්‍ර කතා වංශ කථාවේ ලියැ­වෙන මහා සිත්ත­රාගේ දශක හයක මත­කය

26 ජනවාරි, 2019

දශක හයක් මුළුල්ලේ රසි­ක­යන් පිනවූ සිංහල චිත්‍ර කතා වංශ කථාවේ මහා සිත්තරා බන්දුල හරි­ශ්චන්ද්‍ර අභි­න­න්දන ‍උලෙළ මේ මස 31 වැනි බ්‍රහ­ස්ප­තින්දා සවස 4.30 ට කොළඹ මහ­ජන පුස්ත­කා­ලයේ ශ්‍රව­ණා­ගා­රයේ දී පැවැත්වේ. චිත්‍ර ශිල්පී වසන්ත ශ්‍රීනාත් කුරු­කු­ල­සූ­රිය, ප්‍රමුඛ චිත්‍ර ශිල්පීන් පිරි­සක් සංවි­ධා­නය කරන මෙම උලෙ­ළට මූල්‍ය දාය­ක­ත්වය දරන්නේ රන්පත් පේපර්ස් අධි­පති නිරුන් බුද්ධ­සිරි ය. මෙම ලිපිය පළ කරනු ලබන්නේ බන්දුල හරි­ශ්චන්ද්‍ර අභි­න­න්දන උලෙළ නිමි­ත්තෙනි.

එය 40 දශ­කයේ මුල් භාගය විය. අසු පිට නැඟී සන්ධ්‍යා චාරි­කාවේ යෙදෙන අය­කුට පාර අයිනේ වැලි මිදුලේ ඉර­ටු­ව­කින් සත්ත්ව රූප අඳින කොලු ගැට­යෙක් නිතර දෙවේලේ දැක ගත හැකි විය‍. ඔහු සිය අසු මඳක් නතර කර මෙම චිත්‍ර දෙස ඕනෑ­ක­මින් බලා සිටි­න්නට පුරුදු වූයේ සැබැ­වින් ම එම සත්ත්ව රූප සජීවී රූප තර­මට ම සමීප වූ නිසා ය. ඔහු මෙම දරු­වාගේ හිස අත ගා දරු­වාගේ මවට ද කතා කර දරු­වාගේ චිත්‍ර අගය කිරී­මට අම­තක නොකළේ හැදෙන ගහ පෙත්තෙන් දෙපෙ­ත්තෙන් දුටු නිසා ය. එදා අසු පිට නැඟී පාරේ යනෙන අත­ර­වා­රයේ චිත්‍ර දෙස බලා සිටියේ සුසන්ත ෆොන්සේකා මන්ත්‍රී­ව­රයා ය. එදා වැලි මිදුලේ චිත්‍ර ඇන්දේ දොම්පගේ බන්දුල හරි­ශ්චන්ද්‍ර පීරිස් ය. නැති­නම් ලොකු පොඩි හැම­දෙනා හොඳින් හඳු­නන බන්දුල හරි­ශ්චන්ද්‍ර ය. දශක හයක් තිස්සේ රසි­ක­යන් පිනව‍ූ සිංහල චිත්‍ර කතා වංශ කතාවේ මහා සිත්තරා යන විරු­දා­ව­ලි­යෙන් හැඳි­න්වෙන බන්දුල හරි­ශ්චන්ද්‍ර, බොහෝ දෙනකු විසින් හැඳි­න්වූයේ ‘බන්දුල මාස්ටර්’ ලෙසිනි.

චිත්‍ර ඇඳීමේ උපන් හප­න්කම් ඇති බන්දුල හරි­ශ්ච­න්ද්‍ර­යන් පාසල් වියේ­දීත් සිය ශක්‍ය­තාව ප්‍රද­ර්ශ­නය කළේ වරක් දෙව­රක් නොවේ. පාණ­දුර කෙසෙ­ල්වත්ත ශ්‍රී ජන ධර්ම­දාන බෞද්ධ මිශ්‍ර පාඨ­ශා­ලාවේ ඉගෙ­නුම ලැබූ බන්දුල හරි­ශ්චන්ද්‍ර දිනක් පන්තියේ උග­න්වන වේලාවේ පාසල් කළ­ම­නා­ක­රුගේ චිත්‍ර­යක් ඇඳ පන්ති භාර ගුරු­තු­මි­යට හසු විය. චිත්‍රය රැගත් ගුරු­තු­මිය කෙළින් ම ගියේ විදු­හ­ල්පති හමු­වී­මට ය.

එම චිත්‍රය දෙස විම­ති­යෙන් බලා සිටි විදු­හ­ල්ප­ති­ව­රයා බන්දුල දරු­වාට ඔහු හමු­වන ලෙස දැන්වීය. උග­න්වන වේලා­වේදී චිත්‍ර­යක් ඇඳීමේ වර­දට දඬු­වම් කිරී­මට කැඳ­වනු ලැබී යැයි සැවොම සිතුව ද සිදු­වූයේ අනෙ­කකි. එනම් විදු­හ­ල්ප­ති­ව­රයා බී.පී. ජය­ව­ර්ධන චිත්‍ර ශිල්පියා මුණ­ගැ­සෙන ලෙස දන්­ව­මින් බන්දුල දරු­වාට ලියුම් කර­දා­සියක් ලබා­දී­මයි. බී.පී. ජය­ව­ර්ධන චිත්‍ර ශිල්පියා මාප­ල­ගම විපු­ල­සාර හිමි­යන්ගේ ගෝල­යෙකි. ඔහු මෙම දරු­වාට නොමිලේ චිත්‍ර ශිල්පය ඉගැ­න්වී­මට තීර­ණය කළේ එව­කට 13 හැවි­රිදි වියේ පසුවූ බන්දුල හරි­ශ්ච­න්ද්‍ර­යන්ගේ සහජ හැකි­යාව අව­බෝධ කර­ගත් බැවිනි.

එම පාස­ලෙන් ජ්‍යෙෂ්ඨ පාඨ­ශාලා සහ­තික පත්‍ර විභා­ගය සමත් වූ ප්‍රථ­මයා ඔහු වූ නිසාත් ජාතික කලා පෙර­මුණේ පැවැති චිත්‍ර තර­ග­ව­ලින් සහ 1956 වසරේ ලංකා­දීප පුව­ත්පත අනු­ග්‍ර­හ­යෙන් පැවැත්වූ බුද්ධ ජයන්ති රිය සැර­සුම් තර­ග­යේ­දීත් ජය­ග්‍ර­හ­ණ­යන් ලබා පාස­ලට ගෞර­ව­යක් රැගෙන දුන් නිසාත් බන්දුල හරි­ශ්ච­න්ද්‍ර­යන්ට කලක් එම පාස­ලේම ස්වේච්ඡා ගුරු­ව­ර­යකු ලෙස සේවය කිරී­මට අව­ස්ථාව ලැබිණි. විදු­හ­ල්ප­ති­ව­රයා විසින් මාසික දීම­නා­වක් ඔහුට පිළි­යෙල කර දෙනු ලැබූව ද එය ඔහුගේ පවුල නඟා සිටු­වී­මට ශක්ති­යක් වූයේ නැත. කුඩා වියේ­දීම පියා මිය ගිය බැවින් ආර්ථික දුෂ්ක­රතා රැසක් කර­පින්නා ගෙන සිටි ඔහුට වැඩි­ම­හල් සොහො­යු­රා­ගේත් නැග­ණි­ය­ගේත් මව­ගේත් ජීවිත සුර­ක්ෂිත කිරීමේ වග­කීම් රැසක් තිබිණි. පුව­ත්ප­ත­කට චිත්‍ර­ක­තා­වක් ඇඳී­මෙන් වැඩි ආදා­ය­මක් උපයා ගත හැකි වේ යැයි ඔහු සිතුවේ එබැ­විනි.

‘වීදිය බණ්ඩාර’ කතාව සිතු­ව­මට නඟා ‘දවස’ පත්‍ර­යට තැපැල් කළ බන්දුල හරි­ශ්ච­න්ද්‍ර­යන්ට ‘දවස’ පත්‍රයේ විශේ­ෂාංග කර්තෘ පියල් වික්‍ර­ම­සිංහ හැරෙන තැපෑ­ලෙන් දැන්වූයේ ඔහු මුණ­ගැ­සෙන ලෙසට ය. බන්දුල හරි­ශ්චන්ද්‍ර තරු­ණයා ඔහු හමු­වී­මට ගියේ ය. එම අව­ස්ථා­වේදී එක දව­ස­කින් අව­සන් වන චිත්‍ර කතා අඳින ලෙස ඔහු බන්දුල හරි­ශ්ච­න්ද්‍ර­යන්ට දැන්වීය. බන්දුල හරි­ශ්ච­න්ද්‍ර­යන් පාන­දුර ලලිත කලා­ය­ත­න­යේදී දැන හඳුනා ගත් හෙන්රි තෙන්න­කෝන් හමු­වී­මට ගියේ එක දව­ස­කින් අව­සන් වන චිත්‍ර­කතා සඳහා පාදක කර ගත යුතු කතා ගැන දැන ගැනී­මට ය.‍ හෙන්රි තෙන්න­කෝන් බන්දුල හරි­ශ්චන්ද්‍ර තරු­ණ­යාව කැටුව ලේක්හ­වුස් ආය­ත­න­යට පැමිණ එව­කට දින­මිණ පත්‍රයේ කර්තෘ ධූරය හෙබවූ එම්.ඒ. ද සිල්වා හමු විය. එක දව­ස­කින් අව­සන් වන චිත්‍ර­කතා අඳින ලෙස එම්.ඒ. ද සිල්වා ත් ඔහුට පැවසූ අතර ඒ සඳහා ජාතක කතා පාදක කර ගැනීම වඩා සුදුසු බව ඔහුගේ අද­හස විය.

1962 අප්‍රේල් මාසයේ සිට බන්දුල හරි­ශ්ච­න්ද්‍ර­යන් චිත්‍ර කතා ශිල්පි­යකු වූයේ ඒ ආකා­ර­යට ය. ඔහු ‘දින­මිණ’ පුව­ත්ප­තට සුලසා ජාත­ක­යෙන් ඇරඹි චිත්‍ර කතා කලාව අඛ­ණ්ඩව ජාතක කතා 38 ක් මුල් කර ගනි­මින් ඇඳීම දක්වා දුර ගියේ ය.‍ ඉන්පසු සද්ධ­ර්ම­ර­ත්නා­ව­ලිය සහ සද්ධ­ර්මා­ලං­කා­ර­යෙන් උපුටා ගත් චිත්‍ර කතා 34කින් දින­මිණ පත්‍රය චිත්‍ර­ණය විය.

“අපි දෙන්නාම දින­මිණ පත්තරේ වැඩ කරන කාලේ එක කාමරේ එකට වැඩ කළේ. මට තිලක් කියලා කතා කළා. මම බන්දුල කියලා කතා කළා. අපි දෙන්නාම ඒ දව­ස්වල භද්‍ර යෞව­නයේ හිටියේ. ඒත් කව­දා­වත් උඹ, බං මචං වැනි වච­න­ව­ලින් අපි කතා කළේ නැහැ. ඒකට හේතුව බන්දු­ලගේ තිබුණු ශික්ෂා­කාමී බව. ඔහු හරි­යට තාප­ස­යෙක් වගෙයි. ඔහු කේන්ති ගත් දව­සක් මම කව­දා­වත් දැකලා නැහැ‍. ඒ වගේ ම තමයි ඔහු තුළ තිබුණු චිත්‍ර ඇඳීමේ හැකි­යාව. ඔහු පටන් ගත්තේ ජාතක කතා චිත්‍ර­ක­තා­ව­ලට නැඟී­මෙන්. අරාබි නිසො­ල්ලා­ස­යෙන් උපුටා ගත් කතා ඇසු­රෙන් කස පහර, සින්බෑඩ් වැනි චිත්‍ර කතා ඇන්දා‍. මහා භාරත කතා ඇසු­රෙන් නල දම­යන්ති, සකු­න්තලා චිත්‍ර­ක­තා­ව­ලට නැගුවා. ග්‍රීක වීර කාව්‍ය ඇසු­රෙන් රහස් හස්න, පෙරි­ක්ලීස්, හෙලන් චිත්‍ර කතා­වට නැඟුවා. ඒ සෑම අව­ස්ථා­ව­ක­දීම ඊට අදාළ පරි­ස­රය, ගෘහ නිර්මාණ, ඇඳුම් පැළ­ඳුම් බන්දුල සිතු­වම් කළේ පොතක් හෝ ඒ රටට අදාළ කිසිම දෙයක් බලන්නේ නැතිව. හැබැයි ‍ඔහු ඇඳුපු දෙවල් හරි­ය­ටම හරි. ඒ කතා­වට අදාළ ඇඳුම් පැළ­ඳුම්, පරි­ස­රය හැම දෙයක්ම අඳින්න ඔහුට පුදුම අව­බෝ­ධ­යක් තිබුණා” යනු­වෙන් බන්දුල හරි­ශ්ච­න්ද්‍ර­යන් ගැන සඳ­හන් කළේ ඔහුගේ සම­කා­ලීන මිතු­රකු වන ප්‍රවීණ මාධ්‍ය­වේදී තිල­ක­රත්න කුරු­විට බණ්ඩාර ය.

ලේක්හ­වුස් ආය­ත­නයේ දින­මිණ, සිළු­මිණ, සතුට යන පුව­ත්ප­ත්ව­ලට චිත්‍ර­කතා නිර්මා­ණය කළ බන්දුල හරි­ශ්ච­න්ද්‍ර­යන් අවු­රුදු 13 ක් සේවය කළේ රු. 300.00 මාසික වැටු­පට ය. සේවය ස්ථිර කළ පසුව ඔහුගේ වැටුප රු. 1,200 ක් විය. නල දම­යන්ති, බේබද්දා, හෙලෝ, කස­ප­හර, සත්වෙනි දවස, පෙති­ගෝ­මර, පෙනි­ලෝපා, තනි තරුව, මංගලා, නයනා වැනි ඔහු සිතු­වම් කළ චිත්‍ර කතා­ව­ලින් එදා ලේක්හ­වුස් පත්තර විචි­ත්‍ර­වත් විය. ප්‍රථම වර්ණ චිත්‍ර කතාව ඇඳීමේ ගෞර­වය හිමි වන්නේ ද බන්දුල හරි­ශ්ච­න්ද්‍ර­යන්ට ය. ඒ, දින­මිණ කර්තෘ පද­විය හෙබවූ ධර්ම­පාල වෙත්ත­සිං­හ­යන්ගේ කාලයේ සිතු­වම් කළ ‘නල දම­යන්ති’ චිත්‍ර කතා­වය. එම චිත්‍ර කතාව නිසා එදා පුව­ත්පතේ අලෙ­විය ඉහළ ගිය අතර එනිසාම බන්දුල හරි­ශ්ච­න්ද්‍ර­යන්ට විශේෂ පාරි­තෝ­ෂිත මුද­ලක් ද හිමි විය.

1978 දක්වා ලේක්හ­වුස් ආය­ත­නයේ සේවය කළ බන්දුල හරි­ශ්චන්ද්‍ර චිත්‍ර ශිල්පියා ඉන් සමු­ගෙන මල්ටි පැක්ස් ආය­ත­න­යට සම්බන්ධ වූයේ රු. 3000.00ක මාසික වැටු­ප­කට ය. ඒ වන­විට ඔහු ‘සත්වෙනි දවස’ චිත්‍ර කතාව සිළු­මිණ පුව­ත්ප­තට ඇඳ තිබුණේ කොටස් 12ක් පමණි.

“බන්දුල මා ළඟට ඇවිත් කිව්වා එයා අස් වෙන නිසා සත්වෙනි දවස චිත්‍ර­ක­තාව මට දිග­ටම අඳින්න කියලා. ඊට පස්සේ කොටස් 200ක් විතර, කතාව අව­සන් වන­තුරු චිත්‍ර ඇන්දේ මමයි. හැබැයි ඒ වගේ ම සිද්ධි­යක් දින­මිණේ අපි වැඩ කරන කාලේ සිද්ධ වුණා. මම දින­මි­ණට ඇඳ­ගෙන ගිය ටී.බී. ඉලං­ග­ර­ත්නගේ මංගලා චිත්‍ර කතාව මම කෑලි 10ක් විතර ඇඳලා නැවැ­ත්තුවා. ඊට පස්සේ ඒ කතාව දිග­ටම ඇන්දේ බන්දුල. මම නව­ත්වපු කතාව එයා ඇන්දා. එයා නව­ත්වපු කතාව මම ඇන්දා” යනු­වෙන් ප්‍රවීණ චිත්‍ර ශිල්පී තලං­ගම ජය­සිංහ පැව­සුවේ සිනා­සෙ­මිනි.

මල්ටි පැක්ස් ආය­ත­නයේ වසර 2ක් පමණ සේවය කළ බන්දුල හරි­ශ්චන්ද්‍ර ප්‍රවීණ චිත්‍ර ශිල්පියා මද විරා­ම­යක් ලබා නැව­තත් 1986 සිට කැමි­ලස් ප්‍රකා­ශන ආය­ත­න­යට සම්බන්ධ විය. එහි ප්‍රධාන චිත්‍ර ශිල්පී ලෙස කට­යුතු කළ බන්දුල හරි­ශ්චන්ද්‍ර, ‘ස්වර්ණ’ චිත්‍ර­කතා පත්‍රයේ සංස්කා­රක විය.

“‍බන්දුල 2000 වන­ තුරු අපි එක්ක වැඩ කළා. මුලින් ම සිත්තර පත්ත­රේට චිත්‍ර කතා ඇන්දා. මම ස්වර්ණ පත්තරේ පටන් ගත්තේ බන්දු­ලට කර්තෘ­ත්වය භාර­දෙන අද­හ­සින්ම යි. මොකද බන්දු­ලට චිත්‍ර ඇඳීම වගේ ම අනෙක් අය සමඟ හොඳින් කට­යුතු කිරීමේ හැකි­යා­වත් තිබුණා. ආධු­නික චිත්‍ර ශිල්පීන් අපේ ආය­ත­න­යට පැමිණි විට මම කෙළින් ම භාර­දුන්නේ බන්දු­ලට. ඔහු ඒ අයට උප­දෙස් දුන්නේ තාත්තා කෙනෙකු වගෙයි. ඒ හැමෝ­ටම උදව් කළා.‍ ඔහු තුළ තිබුණු සත්පු­රුෂ ගති ගැන විස්තර කරන්න මට වචන නැහැ.” යනු­වෙන් සඳ­හන් කළේ කැමි­ලස් පබ්ලි­කේ­ෂන් අධි­පති ප්‍රවීණ චිත්‍ර ශිල්පී කැමි­ලස් පෙරේරා ය.

2000 න් පසුව ඔහු ඉරිදා ලක්බිම පුව­ත්පතේ කට­යුතු කළේ ය. ලේක්හ­වුස් ආය­ත­න­යෙන් චිත්‍ර කතා ලොවට පා තැබූ බන්දුල හරි­ශ්චන්ද්‍ර ප්‍රවීණ චිත්‍ර ශිල්පියා සිය චිත්‍ර කතා ගමන් මග අව­සාන කළේ ද ලේක්හ­වුස් ආය­ත­න­යෙනි. ඒ 2018 වර්ෂ­යෙනි. ඉන්ප­සුව ඔහු චිත්‍ර ඇඳී­මට නැව­තීමේ තිත තැබු‍වේ ය.

මේ වන­විට චිත්‍ර කතා 170ක් පමණ නිර්මා­ණය කළ බන්දුල හරි­ශ්ච­න්ද්‍ර­යන් අතින් හැඩවූ පොත් පිට­ක­වර ගණන 1000කට අධි­කය. ඔහු නිර්මා­ණය කළ මුද්දර සහ පෝස්ටර් ප්‍රමා­ණය ද අති විශාල ය. අම්බ­ල­න්‍ගොඩ කළු­ව­ඩු­මුල්ලේ ශ්‍රී මහා විහා­ර­යේත් බොරැල්ල ශ්‍රී ලංකා­රා­ම­යේත් චිත්‍ර නිර්මා­ණය වූයේ බන්දුල හරි­ශ්චන්ද්‍ර ප්‍රවීණ චිත්‍ර ශිල්පි­යාගේ සුර­තිනි. ‘දීපා’ චිත්‍ර­කතා පොත ඔහුගේ සංස්ක­ර­ණ­යෙන් පළ වූ‍වකි. බන්දුල හරි­ශ්ච­න්ද්‍ර­යන් කාටුන් චිත්‍ර ශිල්පි­යකු නොවු­වද ඔහු විසින් අඳිනු ලැබූ කාටුන් සිතු­ව­මක් ප්‍රවීණ මාධ්‍ය­වේදී තිල­ක­රත්න කුරු­විට බණ්ඩාර සතුව තිබේ. ඒ ඔහුගේ විවාහ මංගල උත්ස­වය නිමි­ත්තෙන් අඳිනු ලැබූ චිත්‍ර­යකි.

බන්දුල හරි­ශ්ච­න්ද්‍ර­යන්ගේ චිත්‍ර කතා අතර ‘සද්දන්ත’ චිත්‍ර කතාව සුවි­ශේෂී කතා­වක් ලෙස හැඳි­න්විය හැකි ය. ඊට හේතුව රසා­ය­නික වෙන­ස්වී­ම­කට භාජ­නය වූ කුහුඹු රැළ­කගේ ශීඝ්‍ර වර්ධ­නය අළලා මෙම කතාව නිර්මා­ණය වී තිබී­මයි. පසු­කා­ලී­නව ඔහු සඳ­හන් කළේ ඔහු සුද්දකු වී ‘සද්දන්ත’ කතාව නිර්මා­ණය කළේ නම් සම­හර විට එය ‘ඉන්ක්‍රෙ­ඩි­බල් හල්ක්’ කතාව විය හැකි බව ය.

බන්දුල හරි­ශ්ච­න්ද්‍ර­යන්ගේ චිත්‍ර­කතා අත­රින් කීප­යක් සින­මා­වට ද නැඟිණ. පෙති­ගෝ­මර, සත්වෙනි දවස සහ තනි තරුව කතාව ඇසු­රෙන් නිර්මා­ණය වූ ‘සිටු කුම­රියෝ’ ඊට නිද­සුන් ය.

‘බන්දු­ලට රූප­රාමු ඥානය ගැඹු­රින් ම තිබුණා. ඔහුට කතාව දුන්නාම රූප­රා­මු­ව­ලට කඩා ගන්නේ හරි­යට චිත්‍ර­ප­ට­යක වගෙයි. ඒ රූප­රාමු නාට්‍ය ජව­නිකා වගෙයි‍. අවශ්‍ය වෙලා­වට සමීප රූප රාමු, දුර රූප රාමු, මධ්‍යම රූප රාමු වශ­යෙන් ඇන්දා‍. දෙබස් ප්‍රාණ­වත්. නාට­කීය ගුණය තිබුණා. ඔහුගේ චිත්‍ර­කතා ජන­ප්‍රිය වෙන්න හේතු වුණේ මෙම නාට­කීය ගුණ ය. ඔහුගේ චිත්‍ර­ක­තාව තුළ තිබුණු සින­මා­ත්මක බව නිසාම වෙන්න ඇති ඔහුගේ චිත්‍ර­කතා සින­මා­වට නැඟුණේ” යනු­වෙන් ප්‍රවීණ මාධ්‍ය­වේදී තිල­ක­රත්න කුරු­විට බණ්ඩාර පැහැ­දිලි කළේ ය.

කුඩා වියේ පටන් චිත්‍ර කලාවේ පෙළ­හර පාමින් නොමැ­කෙන නාම­යක් සටහන් කළ බන්දුල හරි­ශ්චන්ද්‍ර ප්‍රවීණ චිත්‍ර ශිල්පියා දැන් 78 වැනි විය සපුරා සිටියි. අද පාන­දුර හොරණ පාරේ සිය නිව­හ­නට වී සිය බිරිය කුසුම් මංග­ලිකා සහ එකම දිය­ණි­යගේ පවුලේ අය සමඟ විවේකී සුව­යෙන් කල්ගත කරන බන්දුල හරි­ශ්ච­න්ද්‍ර­යන්ට නිදුක් නි‍රෝගී සුවය සමඟ දීර්ඝා­යුෂ ප්‍රාර්ථනා කරමු.

පුස්තකාල ඡායාරූප පිටපත් කිරීම - රංජිත් අසංක
හර්ෂා සුගතදාස



from silumina sithmalyaya

Post a Comment

0 Comments

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();